Frågor och svar

 

När måste jag lämna/ni hämta mina saker om jag vill ha det p?slutdestinationen innan eller samtidigt som jag själv anländer?

 

Det beror p?om vi skall hämta och varifrån i Sverige, aktuella flygtidtabeller och slutdestinationen. Meddela oss när du åker och är framme s?ger vi dig besked om vilken dag senast etc.

 

Måste jag lämna in mina saker i en resväska eller vilket krav p?förpackning?

 

Du väljer själv vad som passar bäst: väska, kartong eller annat lämpligt förpackningsmaterial. Tänk bara p?att det till flera länder inte accepteras trälådor bl.a. USA.

 

Vart hämtar jag ut mina saker p?slutdestinationen?

 

Du kontaktar importavdelningen p?flygfraktterminalen som oftast ligger inom flygplatsområdet. Ditt fraktsedelsnummer är din referens (angivet i vårt kvitto).

 

Hur väl måste jag packa?

 

Det är du själv som ansvarar för att det tål transporter och är något skadat inne i förpackningen men ingen skada synlig p?utsidan får du ingen ersättning av flygbolaget.

 

Hur och vem hanterar mina saker under transporten?

 

Det är flygbolagens utvalda hanteringsagenter. Oftast stuvas dina saker i sm?containers.

 

Är mina saker försäkrade?

 

Försäkring kan enbart tecknas om en professionell packfirma packar dina saker. Det finns normalt inga försäkringsbolag som vill ta ansvar för något kunden själv packat. Vid förlust eller synlig skada p?utsidan av godset tar flygbolaget normalt ett ansvar för ersättning upp till $20 per kilo.

 

Hur snabbt måste jag reklamera om någon skada eller att något kolli inte kommit fram?

 

Skriftligt senast 14 dagar efter. Är något skadat måste du påtala detta direkt när du hämtar dina saker och du måste erhålla en skriftlig rapport. Samma gäller om du kvitterar ut en del av de totala antal kolli du skickat. Därefter görs reklamationen av mottagaren direkt till berört flygbolag eller dennes representant p? slutdestinationen.

 

Finns det någon begränsning hur mycket jag kan skicka

 

Nej egentligen inte. Det finns dock begränsningar p?max dimensioner och ibland en gräns för vad varje kolli får våga. Detta beror d?p?vilka flygplanstyper flygbolagen trafikerar samtliga delsträckor med.

 

Vilken volymberäkning gäller för flygfrakt?

 

1 kubikmeter = 167kg volymvikt. Flygbolaget tar betalt för det som blir mest reell vikt eller volymvikt.

 

 

Om jag skall flytta från Sverige kan ni hjälpa mig?

 

Ja självklart, men vi erbjuder endast flygfrakt. Har du större mängder, större möbler och ett helt bohag är det sjöfrakt utanför Europa och lastbil inom Europa som gäller. Kontakta oss s?gör vi en bedömning och vi kan självklart hänvisa till våra partners om flygfrakt inte blir alternativet.

 

Kan ni skicka saker till alla delar av världen?

 

Vi jobbar med samtliga flygbolag som tar frakt, vilket innebär de flesta internationella destinationer och detta ger oss självklart en stor flexibilitet i alternativ och bra priser. Det måste dock finnas tull för cargo p?slutdestinationen vilket innebär att det inte går att skicka till alla internationella flygplatser, men de flesta. Ibland saknas ocks?ett flygbolag som hanterar frakt från just Sverige.

 

 

Om jag vill ha en dörr till dörr service ”door to door? Kan ni hjälpa mig?

 

Vi har upphämtning i hela Sverige och erbjuder inlämning p?6 platser. Dina saker går endast till vald internationell flygplats där du själv eller annan angiven mottagare måste hämta ut och förtulla sakerna.

Vi jobbar inte med import och det är därför vi kan erbjuda låga flygpriser. Det är just den dörr till dörr servicen som är mycket dyr om du vill arrangera detta i förväg.

 

?b style="mso-bidi-font-weight: normal;">r det moms p?transporterna?

 

Det är endast inom EU där svensk moms p?25% måste betalas.

 

Hur gör jag när jag vill ha hem mina saker från utlandet?

 

Vi jobbar inte med import och det finns inget företag i Sverige som i förväg hjälper privatpersoner med hemgående gods. Kontakta exempelvis flygbolags cargoavdelning som brukar kunna hänvisa: Du kan även själv söka p?Google: freight forwarders agent/broker stad eller customs clearance agent/broker stad. I kontakten nämn från början att det gäller ”personal belongings?

 

 

Om jag som privat företagare vill exportera produkter, kan ni hjälpa mig?

 

Vi jobbar enbart med privatgods.

 

Hur länge kan mina saker ligga innan jag hämtar dem?

 

I de flesta fall gäller 2-3 dygn. Därefter måste man betala extra lagringsavgifter. Om du själv skall resa och vara mottagare men kommer att stanna ett tag p?annan destination kontakta oss s?ser vi hur vi bäst lägger en tidtabell från det att vi hämtar eller du lämnar.

 

 

Kan jag själv spåra min sändning?

 

De flesta flygbolag har information via internet ?leta under respektive bolags cargo p? hemsida. Sl?in ditt fraktsedelsnummer/Air WayBill under Tracking.