Så här går det till

 

Kontakt

För att kunna ge prisuppgift och annan viktig information kring flygfrakt är det viktigt att beskriva vad du skall skicka - kartonger, väska eller annat samt uppskattad vikt , dimensioner etc. Vilken destination är aktuell? Vi skickar till närmaste internationell tullflygplats för frakt. 

 

Bokning

För att få en bra planering för din sändning bör du i god tid boka tid för upphämtning eller inlämning. Vid större vikt/volym har vi möjlighet att göra en förbokning på flyget dock tidigast 14 dagar innan. 

 

Packning

Avsändaren är ansvarig för packning och det som ska skickas måste vara i emballerat och transportbart skick. Dina saker skickas som du emballerat dem dvs ingen extra paketering eller förslutning görs på flygterminalen. Allt gods röntgas så kartonger, väskor etc ska vara stängda. Om flygbolaget bedömmer att sakerna är bristfälligt packade eller innehåller misstänkt farligt gods vägrar man vidare transport.

 

Vi utför ingen packning och kan ej heller tillhandahålla packmaterial. Detta kan du hitta hos många lokala flyttfirmor eller magasineringscentraler som Shurgard, Self Storage etc. Flyttkartonger hittar du även på bl a Ikea, Bauhaus, Coop och andra varuhus.

 

Behöver du ha hjälp med packning kan vi rekommendera välrenommerade pack/flyttfirmor.

 

Dina kolli ska vara tydligt märkta med mottagarnamn, adress, tfn etc.

 

Dokument förberedelser

Innan vi hämtar skall ett transportunderlag fyllas i med uppgifter om avsändare och mottagare. Detta är uppgifter som sedan skrivs i fraktsedeln. Till många destinationer måste även en separat innehållsförteckning fyllas i på engelska och i vissa fall även på spanska till ett flertal destinationer i Mellan- och Sydamerika. Flera länder kräver också att passnummer finnas med i fraktsedeln på ägaren som då även bör vara mottagaren för att slippa extra tullavgifter.

Transportunderlagen skickar vi med email eller fax. Om du ska lämna direkt hos oss på Arlanda kan dokumenten fyllas i på plats.

 

I vissa fall måste en sk Proforma faktura med uppgifter om avsändaren, mottagare, varuspecifikation och värde, utfärdas av kunden i förväg. Detta gäller t.ex vid försändelser som varuprover, mässutrustning och sådant som ska säljas till mottagaren.

 

Vikt/volymkontroll

När du lämnar dina saker direkt till oss på Arlanda kontrollvägs detta och volymvikten stäms av. Om du lämnar in på någon av våra andra inlämningsplatser eller om vi hämtar kommer detta oftast till vår depå på fraktterminal morgonen efter eller samma kväll. Då mäter och väger flygbolagets representant dina saker och meddelar oss resultatet. Vi kontaktar dig med besked om totalpris via email.  

Betalning

Du betalar till oss direkt på plats om du lämnar på vårt kundcenter på Arlanda. Detta kontant eller med bank- och kreditkort (vi accepterar inte Amex eller Diners-kort). Om du lämnat in på annan ort eller om vi hämtat dina saker mailar vi dig ett betalningsunderlag senast dagen efter och du gör din inbetalning till vårt bankkonto i Swedbank. När vi noterat din betalning mailar vi dig kvitto, bokningsinformation och fraktsedelsnummer. 

 

Fraktsedel

Vi utfärdar en Air Way Bill, som är fraktsedeln för din sändning. Förutom uppgifter om flygbolag, avsändare, mottagare och bokningsinformation är detta de ömsesidiga avtal mellan dig och berört flygbolag. Fraktsedeln går alltid tillsamman med din flygfrakt och ibland tillsamms med en innehållsförteckning. 

 

Flygtransport

Efter att vi bokat ditt gods med överenskommet flygbolag är transporttiden normalt mellan 2-5 dagar beroende på rådande platssituation. Vi försöker att välja flygbolag med direktförbindelse eller med dagliga avgångar om det går via andra destinationer. Vissa destinationer med fler omlastningar kan ta längre tid. Flygbolagen har även rätt att omdisponera frakten om behov finns.

 

Införsel slutdestination

Det är mottagarens ansvar att hämta ut godset och i de flesta fall kan det ligga på fraktterminalen mellan 48-72 timmar utan att extra lagringsavgift tillkommer. Lokala terminalavgifter, skatter och eventuella tullavgifter betalas av mottagaren direkt på plats. I de flesta fall kontaktar flygbolagen mottagaren på uppgivet telefonnummer och bekräftar när godset finns klart för avhämtning.